Wednesday, July 18, 2012

BMX Worlds 2012 update

Na een paar daagjes flink bij gekomen te zijn ga ik toch even een kort stukje schrijven over de BMX Worlds 2012.

Het weekend begon helaas met nogal veel regen. Een aantal Nederlanders hadden zich al donderdag verzameld op Duitse grond gebieden. Donderdagavond was er al het eerste feestje. In 2010 en 2011 was er toch niet echt sprake van een Kamp Holland. Dit jaar was Kamp Holland weer goed represent onder de brug! Met name team Brabant was de organisator van het Kamp (wat drinken die jongens trouwens een hoop Bavaria, ongelofelijk).
Vrijdagavond begon alles lekker nat en was er wederom een Hollands feest onder de brug. Gezelligheid ten top. Bas Fokkinga wees mij er opeens op wie er naast mij stond. BMX-legende Mat Hoffman stond gewoon katjelam te chillen tussen alle Nederlanders. Dat is het mooie van de Worlds. Voor je het weet staat Dennis Enarson te urineren naast je of kom je Mike Hucker Clark tegen in de pit. Het zijn allemaal gewone jongens die ongelofijk goed kunnen fietsen. Daarnaast had Niek van Gelder traditiegetrouw zijn Frans Duits shirt weer aan. Dit jaar vond het feest in de Gloria plaats op vrijdag in plaats van zaterdag. Zoals elk jaar is het altijd flink gezellig daar. Het is altijd mooi om te zien hoe de Nederlanders even aan de Duitsers laten zien hoe je een pit moet bouwen. Prachtige muzikale beats en een hoop gezelligheid zijn elk jaar van toepassing in de Gloria. Desmond Tessemaker mocht 450,- euro betalen voor het neerslaan van een Anne Beckman (?). Grappig genoeg was dit nooit gebeurt en krijgt hij al zijn geld terug van de Duitsers. Ik heb zelf inderdaad een gebroken neus te danken aan een Duitser en voor de revanche wil ik even speciaal bedanken Syo van Vliet, Ruud Ham, Bas Tol en Yonne de Bruijn en de andere die ik nu vergeet. Het was in ieder geval een uitermate geslaagd parté.
Zaterdag begon wat regenachtig en dat hield tot halverwege de middag wel aan. De Park kwalificaties werden uitgesteld maar de Dirt kwalificaties gingen door. De trails liggen namelijk mooi droog onder de brug. Desmond Tessemaker zette een degelijke rit neer maar dat was helaas nét niet genoeg. Hij is 23ste geworden en helaas gingen alleen de beste 18 rijders door. Mijn bewondering ging uit naar een Nederlande jongeman die de trails zonder problemen sprong. Hier en daar gooide hij nog een T-bog of no-hander. Ik meen dat hij 14/16 jaar is en zijn naam is me ontschoten. Als deze nog even in de comments genoemd kan worden zou dat fijn zijn, niets dan lof en eer naar deze man. De Park kwalificaties gingen niet door en uiteindelijk is er alleen een streetsessie geweest meen ik. Goed nieuws vanuit de Flatland hoek want Dez Maarsen is 3e geworden op de Worlds! Gefeliciteerd Dez! Later die avond waren de finals waar het behoorlijk los ging. Desmond Tessemaker had toch nog even in de fiets gepakt om Nederland te representen een tijgerpak.
Na de finals stroomde een hoop fietsers zich richting feestelijkheden op een andere locatie ergens in Keulen waar ik de voorgaande jaren nog nooit geweest ben. In tegenstelling tot de sausage feesten die in gewend ben in de scène had Monster hier een hoop banga geregeld voor de enorme hoeveelheden mannelijke rijders. Dat stelde ik op prijs en dat mag wel eens een keertje gezegd worden. Wederom een geslaagd feestje maar dat kan ook niet anders, als je met zoveel bekende mensen aan het chillen bent. De diehard bmx-ers hebben niet het feestje gepakt maar zijn in Keulen gaan streeten tot diep in de nachtelijke uurtjes. Ik verwacht van Joeri Veul nog een korte video.
Zondag was het weer een natte bedoening en zijn de meeste Nederlanders terug gegaan naar Nederland , net als ik.

Ik ben natuurlijk een shitload aan ervaringen en gebeurtenissen vergeten dus vul ze aan in de comments! Een chill weekend met bmx en parté's en wie hem in het weekend thuis in de regen chillde heeft zeker wat gemist. Ik zie jullie volgend jaar! Cheers!

(Het lijkt misschien alsof ik de sticker van 031bmx vast houd maar dat is Mat Hoffman die helemaal down is met 031bmx.nl. Jeweet.)