Tuesday, February 17, 2009

Limburg 03 "Joram"


Internet-koning Joram is de junior in Limburg. Maar dat ligt meer aan het feit dat de rest zo oud is. Heeft altijd zin, ook om te rijden. De ‘’Kevin Porter’’ van het zuiden weet wat gezelligheid is en kan misschien nog wel meer tricks in de moshpit, dan op zijn fiets. 

Naam, leeftijd, werk/studie?
Joram, 18, TNT all DAY

Hoelang bmx je en waarom?
Ongeveer 4 jaar, maar eerste anderhalf jaar was vooral stoepjes springen en ‘’flatlanden’’ Ik reed vroeger altijd al op een crossfietsje, en toen zag ik een stuntfietsje te koop bij de plaatselijke auto-onderdelen handel, die was zo kapot, maar ik was hooked en toen kwam er een GT van Paul´s Boutique en daar begon het allemaal. Tot ergernis van mijn beurs en mijn vader die weer elke maand moest horen dat er weer iets kapot was.

Allright! Wat is je favoriete trick?
Fastplants! 180 tiregrabs, Can/cans, Boneless plant circuswhip, Onder dingen door rijden, 360´s (als ze lukken heet dat).

Hoe bunnyhop je een gat in je lip?
Met een hoge dosis lompheid zou het moeten lukken. Ook vooral heel erg naar voren hangen als je je stuur optrekt, en dan komt het hoogstwaarschijnlijk wel goed met dat gat.

Hoe is Roermond bmx-wise?
Ruk, we hebben wel een paar spots die redelijk zijn, maar ik heb een hekel aan alleen rijden, en jullie (a.k.a. de rest van de limburgse rijders) komen maar nooit hierheen, stelletje aso’s en ik maar altijd treinkaartjes kopen om naar het zuiden te gaan ;).

Op welke muziek ga jij het hardst? 
Zoveel. Ligt aan m’n stemming, Arcade Fire, Modest Mouse, Minus the Bear en Joy Division en natuurlijk Lucero voor de relaxte sessies. Converge, The Sword, Black Flag, Minor Threat en Circle Jerks voor het hardere ragwerk. Ik zou echt nog heel lang kunnen doorgaan, maar ik bespaar het jullie maar.

Wat zijn je andere vormen van inspiratie, waar wordt je geil van? 
In BMX of daarbuiten? Daarbuiten sowieso m’n vriendin, en laatste tijd NOG meer muziek dan normaal, en vooral zelf muziek maken, gitaar spelen enzo.

Binnen BMX: Tate Roskelly! Wat een held! Sliders van trappen af en manuals over kettingen, wat wil je nog meer! Ian Schwartz mag ook niet ontbreken. Aitken natuurlijk, Dehart, Cleveland, Matt Beringer, Josh Stricker is ook awesome, Seth Kimbrough, Corey Martinez, Dakota, Nathan Williams, Dan Cox en Tom Sanders, Tom Blyth en nog heel veel meer.

En waarom?
Als ik parts van die rijders zie krijg ik meestal gewoon zin om te rijden, nieuwe dingen te proberen, en hard te gaan. 

Wat is voor jou het allervetste aan bmx?
Dat die kleine fiets die me al handen vol met geld heeft gekost, me wel zoveel toffe dingen heeft laten meemaken, zoveel toffe mensen heeft laten ontmoeten en me zoveel goede herinneringen heeft gegeven.

Ook zijn street sessies in de zomer echt supertof, spot naar spot cruisen, lekker eten, VEEL stomme grappen vertellen, beetje filmen, niet dat er dan altijd echt wat te filmen valt. Gewoon relaxt.

Was ik nu maar Mark Vos dan had ik dat een stuk beter verwoordt.

One love ofzo haha.

Beste spot in Limburg ?
Die ligt in Roermond maar die kent niemand omdat nooit iemand hier komt rijden. Nee das niet waar, uhm… ik vind heel het Centre Ceramique in Maastricht eigelijk wel tof, maar ik ga denk ik toch maar voor het Trevianum in Sittard. Sowieso is Sittard echt wel baas, qua streetspots dan.

Waar komen die pegs in een keer vandaan?
Dat is toch het coole nieuwe ding? Moet wel hip blijven natuurlijk.

Nee, Tom Sanders part in Tomorrow We Work en Nigel Sylvesters part in Writing on the wall gaven me zin om met pegs te rijden, dus toen heb ik het geprobeerd en het bevalt wel goed!

Wat is er met Limburg, dat het zo gezellig is?
Geen idee, misschien toch dat bourgondisch bloed? Maar ik denk dat Limburg niet perse veel gezelliger is als de rest van de Nederlandse scene, alleen omdat er hier minder rijders zijn is het groepje wel hechter n/h.

Dingen die je nog kwijt wilt, op een Facepalm na?
Als je dit interview helemaal hebt gelezen ben je een held! Verder weet ik ‘t niet echt. Bedankt aan mijn ouders ofzo?

 













Foto's: Arek Laskowski & Stefan Daniels