Thursday, August 04, 2011

Jonathan Jansen .NL

Jonathan is de Rotterdammer in hart en nieren. De immer goedgemutste streeter maakt de straten van Rotterdam onveilig, brengt toffe edits uit en organiseert jams. Hij was werkzaam voor zowel Skateland Rotterdam als Etnies Nederland en heeft een hoop goede dingen voor bmx in Nederland kunnen beteken.

Tabletop at Erasumusbrug - Brandon van de den Berghe©


Naam: Jonathan Jansen
Leeftijd: 22
Woonplaats: Rotterdam
Favorite spot: Rotterdam is me favoriete spot


Hoelang BMX je al?
Acht jaar alweer.. Time flies when having fun!

Wat is de reden dat je ooit bent gaan BMXen?
Pfoe! Lang verhaal, maar heb al sinds ik klein ben gestunt met fietsen, wat me moeder niet altijd waardeerde. Aangezien ik haar omafiets ook gebruikte om mee te crossen en te stunten... Maar uiteindelijk was het via twee vrienden van me op de basisschool die bmx'jes hadden en ik er ook wel is op mocht fietsen. Tijd later had ik ook een BMX!

Wat is de reden dat je nog steeds fietst?
Ja je weet toch, BMX is super hip enzo, chicks diggen het en op myspace krijg ik daardoor super veel vrienden! Dat is echt mijn voornaamste reden dat ik fiets... Verder fiets ik nog steeds omdat ik eigenlijk niet zonder kan. Het blijft altijd leuk om nieuwe dingen te leren of gewoon een rondje te cruisen met je vrienden. Of naar het buitenland te gaan, nieuwe plekken en mensen ontdekken!

Fastplant Tabletop at Hotel New York - Stay Gold Photography©


Wie is jou voorbeeld of motiveert je om te fietsen?
Best een lastige vraag, maar ik denk dat Van Homan, Edwin Delarosa, Corey Martinez & Seth Kimbrough wel een beetje voorbeelden zijn voor mij. Dit waren een beetje voorbeelden voor mij toen ik begon met fietsen, ze fietsen nog steeds en zijn ook lekker bezig zover ik weet met hun toekomst.

Een paar jaar terug organiseerde je samen met Boy de Aardbeien Jam in Rotterdam (video). Was toen een groot succes. Nog intenties om iets dergelijks te herhalen?
Sowieso heb ik nog intenties om zoiets nog te herhalen! Maar heb zo'n 2 jaar geleden voor mezelf besloten om me te focussen op me school en werk. En dat het organiseren van jams tijdelijk te laten vallen. Natuurlijk doe ik nog wel jureren, MC'e en workshops geven voor BMX, want dat vergt gewoon veel minder tijd van me. Dit jaar word me laatste jaar van me studie en daarna word het volle bak aan!

Je hebt een tijd lang bij etnies stage gelopen. Wat doe je nu precies (werk/school) en heb je aspiraties in de toekomst iets binnen bmx te doen?
Dat klopt, zoals ik al zei ga ik me laatste jaar van me studie in, sportmarketing & management op de hogeschool van Rotterdam. Ik ben van plan om voor scriptie een onderneming te beginnen gericht op BMX. Weet nog niet precies waar ik me op wil gaan focussen, maar zal waarschijnlijk een combinatie worden van workshops aanbieden en evenementen organiseren. Ik heb er in ieder geval zin in!

No hander at Coolsingel - Stay Gold Photography©


Wat is het mooiste dat BMX jou gebracht heeft?
Mijn kijk op het leven!

Wat is het slechtste wat BMX jou gebracht heeft?
Een combinatie van littekens en misvormde lichaamsdelen!

Hoe kijk jij aan tegen de Nederlandse BMX scene?
Redelijk goed, er zijn zoveel jongens EN meisjes die zijn gaan fietsen de laatste jaren. Natuurlijk zitten daar een paar zure mensen tussen maar dat hou je toch wel. Er zou toch wel wat meer creativiteit moeten komen onder de fietsers, zoveel jongens kijken op tegen pro rijders en proberen dat na te doen. Verder mag er wat meer zout in de scene komen!

Wanneer gaan we weer een edit van je zien? De laatste is alweer van December 2010 (link) en was goed ontvangen. Iets in the works?
Thanks, ben inderdaad al een tijdje bezig met Stijn Staal voor een nieuwe edit. Maar ik heb met edits liever kwaliteit dan kwantiteit! Dan breng je (hopelijk) elke keer dat er een edit uitkomt iets nieuws, in plaats van een kopie van je vorige edit. Als het goed is zal me volgende edit over een maandje of twee klaar zijn.

Wat is je favoriet tijdbesteding buiten het BMXen om?
ZOUTIG ZIJN

Feeble Hard 180 at Blaak Skatepark - Olli GVD©


Kun je kort beschrijven hoe een gemiddelde dag van jou er uit ziet?
opstaan, roken, eten, schijten, douchen, aankleden, fietsen/werken/school, eten, sex & slapen

Als er een ding moest veranderen in BMX, wat moest dat dan zijn?
MEER PEGS!

Wil je nog de groeten doen, haten op iemand of iets zeggen in het algemeen?
Iedereen mag de groeten aan ze moeder doen! En alsjeblieft; geef je skinny jeans terug aan je zusje... <3