Monday, January 31, 2011

Tom Lammerse .NL

Deze keer nemen we Tom Lammerse uitgebreid onder de loep. Deze knul is nog jong, maar zijn verrichtingen zijn er niet minder om. Je zult hem wel kennen van zijn edits die hij samen met Roy van Kempen heeft gemaakt. Een groot gedeelte van deze edits werd ruim 10.000 keer bekeken. Wij vroegen ons af wat zijn drijfveren waren.



Eerst even de formaliteiten, wie is Tom eigenlijk?
Tom Lammerse, woon in Oegstgeest / Amsterdam, 16 jaar oud, middelbare school VWO.

Veel mensen kennen je van je edits. Hoe lang doe je dit eigenlijk al? Waar komt die fascinatie met film/beeld vandaan? Affinitieit met opleiding of werk?
Zo'n drie jaar geleden kreeg ik mn eerste HD camcorder, vanaf toen ben ik gaan filmen en het onderweg steeds serieuzer gaan nemen. Ik heb van kleins afaan met een potlood in mn hand gelopen en fotografie vondt ik altijd al dope maar rond mijn 15e heb ik pas echt een affectie voor beeld gekregen en hetgeen dat je ermee kan overbrengen. Sindsdien ben ik continue bezig beelden te verzamelen die me inspireren. Inmiddels is het zo serieus geworden dat ik na m'n vwo naar de filmacademie wil.

Met welke spullen film je?
Canon 7D
Canon 18-135mm f3.5-f5.6
Canon 50mm f1.8
Sigma 30mm f1.4
MS Peleng 8mm f3.5 Fisheye
Redrock follow focus
Glidecam HD-2000
Glidetrack HD
RØDE video mic
Hoodman HoodLoupe 3.0
Manfrotto 501 video head met Manfrotto ART 190 tripod
Canon TC-80N3 remote

Wat vind je er van dat er steeds meer met dslr's (spiegelreflex fototoestel) gefilmd wordt?
Ik vind het dope, dslr's zijn een relatief goedkope manier om je video's een filmish look te geven. Het geeft je gewoon meer vrijheid in je creativiteit omdat je meer mogelijkheden hebt. En het feit dat er steeds meer mensen in nederland, maar ook daar buiten het gaan ontdekken vind ik super positief. Het geeft sowieso een boost aan de content die naar buiten wordt gebracht en ik zie graag dat mensen zich echt op hun eigen manier kunnen uiten in een video.



Als je op een bepaalde spot komt, wat is dan de volgorde van stappen die je neemt om tot een clip te komen? Hoe steekt je werkwijze in elkaar?
Allereerst samen met de rijder de trick bepalen en met die informatie tot een angle komen, wat voor een soort shot; statief statisch of met beweging; volgen met glidecam, fisheye. Als het een statief shot wordt dan loop ik rond de spot tot er een mooie compositie ontstaat lettend op de trick en de voor- en achtergrond.

Kom je zelf ook nog wel aan fietsen toe? Als je met een (aantal) rijder(s) op stap bent?
Dat ligt aan de situatie, als je het doel hebt om een video te schieten staat filmen natuurlijk op de eerste plek maar er zijn altijd wel gaatjes waar ik zelf mn fiets even kan oppakken. Maar alleen al door een onbekende stad cruisen met je homies geeft zo veel energie.

Naar wiens zijn edits kijk je graag in NL? En internationaal? Wie of wat zou jij als jouw inspiratiebronnen benoemen?
Quynten en Stijn zijn mijn nederlandse favorieten. Internationaal zijn dat Joe Simon en Will Stroud.
Beste bmx-short: Mutiny spring 08 webvideo, Cinema wheel Co. promo
Beste bmx-dvd: Mutiny - Let's Get Mystical (trailer)
Beste skateboard-short: Dylan Rieder Gravis promo, Cannonball
Sowieso vind je op vimeo via o.a. de popular video's altijd harde shit van alle genres. Dus wie ook in niet bmx en skateboard gerelateerde content geïnteresseerd is kan mijn vimeo-likes checken.

Tegenwoordig heeft iedereen toegang tot de middelen om bmx-video's te kunnen maken. Een mobieltje en windows movie maker volstaat al. Helaas zijn niet al die edits van dezelfde kwaliteit. Wat zijn jouw tips om (ook met minimale middelen) toch tot een acceptabel of goed resultaat te komen?
De belangrijkste tip is sowieso om na te denken over je angles. Een steady shot scheelt in hoe je edit wegkijkt. En een muurtje voldoet al prima als statief. Natuurlijk kan je in je edit programma veel voor je video doen door een beetje met de kleuren te spelen. Niet te vergeten: zorg voor een goed nummer!



Welke projecten en edits ben je nu aan bezig?
Er staan wel al wat projecten op de planning voor 2011 maar daar wil ik nog niet te veel over kwijt.

Wat zou je in de toekomst graag willen doen? Als werk of als hobby?
De eerste stap is om aangenomen te worden bij de film academie. En het ideaal beeld voor later zou een eigen productie bedrijfje zijn en daarmee allerlei toffe projectjes doen.

Nog een laatste opmerking?
Creëer en blijf positief.

Bedankt voor het interview Tom! En succes met je projecten en plannen!