Monday, January 17, 2011

Casper Surfstad .NL

De eerste .NL van 2011 is een feit. Mogen er nog vele volgen! Slechts een klein aantal mensen in Nederland gaan al zo lang in de scene mee als Casper. Vandaar dat hij degene is die we graag in de spotlight zetten. Met hulp van meester-translator Jeroen Burg/Surf/Rust-stad onderwierpen we hem aan een interview. Het complete interview lees je after the jump.



1. Naam, leeftijd, ras? Hoe kom je aan je naam?
Casper Surfstad, 12 jaar, Jack Russel Terrier. Mijn voornaam kreeg ik van een Vietnamveteraan die me schopte en verrot schold. Gelukkig veranderde mijn achternaam, toen Jeroen me adopteerde voor mijn eerste verjaardag.

2. Hoe gaat het tegenwoordig, wat doe je zo van dag tot dag? Hoe is de thuissituatie?
Pfff wroef... nou ik weet niet of jullie het weten, maar er kruipt tegenwoordig zo'n kleine vrouwelijke variant van mijn baas rond. Dat is zwaar frustrerend. Ik mag niet meer in bed slapen en zelfs de bank is verboden terrein. Gelukkig hebben we nu wel een tuin waar ik mijn behoefte bij de buren kan doen. Die kleine heeft ook voordelen. Veel wandelen met die buggy in bos en strand. Eigenlijk past deze levensstijl wel bij mijn huidige leeftijd. Slapen, eten en een beetje wandelen.


3. Je draait al lange tijd mee in de scene, wat zijn je eerste herinneringen betreffende bmx?
Zooo dat is inderdaad een aardige tijd terug. Eerst was mijn baasje voor bezig met mountainbiken, maar door de generaal (red. Michael van der Lee) ben ik in aanraking gekomen met BMX. Er zijn aardig wat mooie herinneringen aan de bustrails... alleen die Schotse Collie die daar rond liep mocht mij niet.

4. En de beste herinneringen? Als je een bepaalde dag of periode overnieuw mocht beleven, welke zou dat dan zijn?
De beste periode was toch wel rond mijn pubertijd op de berg in Bergschenhoek. Ze hadden daar van alles om op te fietsen, maar voor mij waren de konijnen en BBQ vlees belangrijker. Vooral die brabanders kunnen hun vlees niet op het bordje houden. Ik kon in die tijd eten wat ik wilde zonder dik te worden. Maar ja, ik rende die berg dan ook 2463 keer per dag op en neer.

Bergschenhoek 2004 - Jasper Leonarts©
5. Velen kennen je van je steroptreden in Nederlands eerste volledige bmx dvd (Red Bull Loading). Geniet je hier nog veel bekendheid van?
Woef, breek me de bek niet open. Ik kan mijn kop niet op een jam laten zien of ze hebben het er over. Zelfs jonge kids, die ik nog nooit gezien heb weten hoe ik heet. Mijn signaturetrick "the carattack from behind the window" doet het nog steeds goed. Een keer heb ik iemand zijn neus kunnen pakken! Mensenvlees smaakt best lekker. Overigens heb ik mijn grootste roem gehad met een optreden in de Viva. Zes pagina's inclusief een dubbelspread!
Red Bull Loading Trip - Rutger Pauw©

6. Zit je er tegenwoordig nog net zoveel in als vroeger, of wordt het minder met de oudere dag?
Er is eigenlijk nog maar een jam waar we ieder jaar heen gaan en dat is de trailertrailsjam. Daar kom ik dan wel twee keer zo dik vandaan.Verder is hier in de buurt nog een geheim plekkie waar we af en toe gaan chillen. Eigenlijk kun je wel stellen dat ik gepensioneerd ben als BMX mascotte en dat een andere pup dit over mag nemen.

7. Ga je liever mee surfen of toch liever mee naar een bmx jam?
Dat is een lastige vraag. Bij het surfen kom je op het strand en daar lopen meestal hete jonge teefjes, maar bij een BMX jam valt er meer eten te scoren. Dus als ik moet kiezen gaat de liefde toch door de maag en ga ik voor een BMX jam. Mijn baasje denkt hier helaas anders over. Hij vindt het vallen in water prettiger dan op de grond.

8. Wat is er volgens jou verandert, ten goede of ten kwade, aan de bmx scene in de afgelopen 12 jaar?
Ten goede is dat de scene mega groot is geworden en iedereen filmpjes post. Vanuit mijn mand kan ik nu exact volgen wat er gebeurt. Het nadeel is dat mijn pc niet knuffelt en er zeker geen vlees van de BBQ valt. Het kwade zou ik niet zo goed weten. Tijden veranderen en dat doet het al jaren. Terug kijken doe ik graag als oude hond, maar feit blijft dat morgen er weer een nieuwe dag is.

9. Wanneer zien we je weer?
Derde weekend juni voor de Trailer Trails jam natuurlijk!

Trailer Trails Jam 2010 - Brendan Oerlemans©

10. Nog een laatste blaf?
Wie geeft me een rauw biefstuk?