Monday, March 29, 2010

Pim van den Bos .NL

Vandaag presenteren we jullie met gepaste trots Pim. De eigenaar van het enige Bike park in NL, en ook over zijn trucken lijst hoeven wij niet te klagen.



Naam: Pim van den Bos
leeftijd: 21
woonplaats: Veldhoven



1:Pim van den bos was er niet zomaar, jij fietste al lange tijd voor dat het omslagpunt tot hard gaan daar was, waar was dit omslagpunt? En vooral waarom?
Mijn sport die ik beoefende was van mijn 7e was waterpolo. Het spelletje werd echter zo lomp dat ik er geen plezier meer in had. Je kreeg blessures doordat anderen met opzet je probeerde te verwonden. Vanaf dat ik ongeveer 11 was deed ik aan skaten, daarna toen Area51 net in Eindhoven kwam heb ik twee weken geskateboard. Vanaf mijn 14e/15e begon ik met BMX-en want dat vond ik echt veel chiller dan alle andere sporten. Ik zat jaren in het Brabantse team van waterpolo en werd na een NK uitgenodigd voor Jong Oranje. Door gezeik met mijn trainers en coaches die wilden dat ik elke zaterdag een wedstrijd speelde i.p.v. dat ik een keer wilde gaan fietsen, ben ik 2 weken voor een NK gestopt. Lullig voor mijn team maar ik had het er helemaal mee gehad.
Vroeger reed ik altijd rondjes in een oude vertramp die hier in Veldhoven stond. Ik ben altijd wel meer geweest van de business tricks dan de technische tricks. Vandaar dat ik skateboarden ook niet zo leuk vond omdat het voornamelijk alleen lage technische tricks zijn. Bij de BOK in 2005 was denk ik het omslagpunt voor mij. Ik had tijdens de wedstrijd mijn eerste 360whip geland over dat jumpboxje na de spine. Later leerde ik backflip en dat was vooral een motivatie voor mij om te kijken hoe ver ik kon gaan en om de lat hoger te leggen in Nederland.

2: Toen kwam simple bikes met een vet aanbod, en zagen we wekelijks nieuwe trucken in de foampit gedaan worden, maar de laatste tijd horen we eigenlijst steeds minder over jou op de fiets, wat is er aan de hand?
Ik ben zoals waarschijnlijk de meesten wel weten heel veel bezig geweest met een indoor locatie in regio Eindhoven. Eerst in Veldhoven waardoor ik heel veel gezeik en problemen gehad heb door één persoon. Bij BMX Playtime in Hasselt, een week na de BMX Worlds, viel ik met een frontflip op een MTB op mijn gezicht en was afgevoerd naar het ziekenhuis. Ik had toen een fullface gekocht omdat ik echt niet meer op mijn gezicht wil vallen, heb mijn voortanden ook al keer afgebroken toen ik nog inliner was. De tweede keer dat ik reed met fullface na de val op mijn gezicht, brak ik mijn enkel op drie plaatsen met een No Hander in Goirle. Dit was een week voordat ik mijn stage zou beginnen bij Vans en een week voordat we zouden beginnen met bouwen in The Building. Verder heb ik het druk met school en heb ik een vriendin waar ik ook heel vaak bij wil zijn!



3: Natuurlijk ben je nu een nationale BMX held, aangezien je het enige bike only park van NL hebt gecreëerd. Wat is jou drijfveer daarvoor?
Als ik wilde fietsen indoor, moest ik altijd minimaal een uur rijden met de auto. Hier in de regio Eindhoven was helemaal niets voor BMX. Ik had gelukkig een vader die mij altijd overal heen reed maar voor veel BMX-ers is het onmogelijk om op jonge leeftijd elke week indoor te kunnen rijden.

4:En bevalt het park? Is het allemaal een beetje te bekostigen en te onderhouden?
Het park bevalt goed! De afgelopen 3 jaar hebben m'n pa en ik heel veel tijd en geld geïnvesteerd in ramps die gemakkelijk in en uit elkaar kunnen voor demo's etc. Dat geld halen we er toch nooit meer uit maar dat maakt ook niet zoveel uit. Ik heb zo vaak zelf hout en andere materialen gekocht omdat ik goede ramps wilde bouwen om op te fietsen. Alles is ook iets hoger dan in de meeste parken waarmee ik het niveau in Nederland omhoog wil brengen. Als je ergens bij een contest komt en je moet ineens op een grote jumpbox rijden, is dat erg moeilijk. Ik heb laatst een nieuwe quarter gebouwd van 2.7m hoog die net geen vert loopt. Echt lekker en leuk omdat het weer eng is om op een quarter te rijden!



5: 2 Jaar geleden dubbelflips op de masters, de truck der enge trucken, wat kunnen we nog van jou verwachten op fiets gebied?
Ik heb wel wat tricks die ik graag zou willen doen maar het ik kan het nergens oefenen want daar heb je toch echt een foampit voor nodig. Ik ben bij m'n 12e doubleflip pas gevallen sinds ik weer fiets. Die resi is echt wel klein daarvoor. Als ik een grotere jump zou hebben weet ik zeker dat triple backflip ook mogelijk is. Double frontflip vind ik ook heel vet. Lijkt me wel eng maar niet zo heel moeilijk als je jump maar groot genoeg is. Dus misschien ooit een van deze twee tricks, lijkt me wel heel cool!

6: Hoe komt het dat je vader je zo erg support? hebben jullie een goede band?
Mijn vader en ik hebben echt een hele goede band. Hij speelde vroeger hoofdklasse bij PSV waterpolo en zijn vader steunde hem ook altijd. Hij steunt mij ook heel erg en ik doe alles samen met hem m.b.t. indoor locaties enz. Ik heb echt alles aan m'n vader te danken!

7: Je bent natuurlijk ook de webmaster van het gezelligste forum van Nederland, wat mag er van jou allemaal veranderen op dat fijne prikboard van Neerlandsche BMX mannetjes?
Ik vind het altijd belangrijk dat discussies niet moeten worden afgekapt. Iedereen moet in Nederland kunnen zeggen over iedereen wat ze willen. Als iemand overlast veroorzaakt op het forum zoals spammen enz dan krijgt hij een ban. Dan moet je het wel echt voor jezelf verpesten want dat gebeurt echt niet zo maar. Er hoeft van mij dus niet zoveel te veranderen op het forum. Ik hoop alleen dat kids leren zich normaal te gedragen.

8: En wat zou je in het echt graag anders zien?
Dat BMX in Nederland groeit!

9: Wie is jou grote voorbeeld?
Mijn ouders zijn mijn grote voorbeeld! In BMX vind ik heel veel rijders vet, vooral de rijders die de lat hoger leggen in de sport.

10: Als je een dag iemand anders mocht zijn, wie zou dan de gelukkige zijn?
De Paus. Dan zou ik de waarheid vertellen en uitspreken dat het geloof een sprookje is.

Last but not least, zijn er nog mensen die je wil bedanken, uitschelden of iets toewensen?
Ik wil vooral mijn ouders bedanken en in het speciaal mijn vader! Verder Paul de Jong van Paul's Boutique, de enige echte BMX shop die er is voor de onze Nederlandse BMX scene. Niels van Simple Bike Co voor de support al die jaren. Simple frames en parts zijn echt heel clean en m'n fiets is nog nooit zo fijn en dialed geweest! Vans wil ik heel erg bedanken voor alles inclusief mijn stage die ik daar heb mogen lopen. Was echt een hele leerzame/gezellige tijd! McGoo die het Paul's Boutique team support met Snafu parts waar ik echt heel tevreden over ben! Al mijn vrienden en mensen waar ik wel eens mee rijd. Ik wil ook iedereen bedanken die een positieve bijdrage levert aan de BMX sport in wat voor manier dan ook! Ik wil ook graag iedereen bedanken voor het lezen van dit interview en iedereen die ik vergeten ben. Thanks!