Tuesday, February 23, 2010

Stuart Gibson .NL

Deze week is het de eer aan de hard progreserende Jongeman Stuart Gibson. Viel Spass



Naam: Stuart Gibson
Leeftijd: 19
Woonplaats: Maasland



Jij fietst al heel lang, vroeger veel met Anel en nu veel met Nicky en Stijn, geef eens even een korte geschiedenisles?
Ik rij nu zo'n 6 jaar, tijd is echt keihard gegaan. Ik ben ongeveer tegelijk begonnen met bmxen als Anel. We wonen een paar straten van elkaar vandaan en zaten samen op dezelfde basisschool. We hadden mijn oude Mtb 'schoolfiets' compleet gesloopdt en zagen ooit een keer een bmx bij de supermarkt staan. Anel was de eerste om een bmx te kopen en ik volgde een paar maanden erna. Na een jaar werden onze fietsen allebij gestolen voor me deur. Onverwacht omdat Maasland een dorp was waar iedereen ze deur open kon laten staan. We kochten nieuwe, betere fietsen en begonnen steeds meer verlangen te krijgen om iedere dag te fietsen. Anel was uiteindelijk bij een fietsenmaker stage gaan lopen en vervolgens een vaste baan gekregen. Hij had minder tijd te besteden en ik werd gedwongen meer in me eentje te fietsen. Stijn ken ik van de middelbare school, ik wist niet dat hij ook fietste tot wij elkaar ontmoeten bij de skatepark in Maassluis. Veel goeie sessies gehad met Stijn en Anel en 2 andere locale rijders Peter en Youri. Toen Anel dus minder begon te fietsen gingen Stijn en ik vaker met elkaar rijden. We reden allebij ook vaak alleen door het verschil van rijstijlen. Anel heeft na een periode van 2 jaar 'underground' te hebben gefietst nu een compleet nieuwe bmx gekocht en is weer gemotiveerd om flink te knallen! We hebben ook meer locale rijders nu in Maasland/Maassluis, dus bmx is weer volop in leven hier. Tegenwoordig fiets ik ook vrij vaak met Nicky. Dat is eigenlijk geleidelijk ontstaan, we hebben ongeveer hetzelfde rijstijl en kunnen veel van elkaar leren. Erg motiverend en dus steeds meer progressie tegenwoordig. We proberen zelfs deze zomer Nicky ook in Woodward te krijgen.


Wat is er met de voorkant van je stem gebeurd?
Om een lang verhaal kort te houden, er was na een ruzie op Bmxigans besloten om mij een lesje te leren. Sebas, Jascha en aanhang hadden de voorkant van me stem los geschroefd en vervolgens verstopt. Dit allemaal tijdens de XL-series in Rotterdam. Ik heb toen een halve dag nood-gedwongen op Anel's fiets gereden tot mijn stemplaatje wonderbaarlijk werd terug gevonden.

Vroeger(nu nog steeds overigens) was je een heel irritant mannetje en kreeg je het voor elkaar de eerste te zijn om gebanned te worden op BMXIGANS, waarom? Wat is de lol eraan?
Tegenwoordig zijn er een hoop vervelende gasten op het forum te vinden. Dat ik de eerste was om gebanned te worden wordt tegenwoordig vaak vergeten, niet echt iets om trots op te zijn denk ik. Vroeger was er minder nodig ook denk ik, er werd min of meer unaniem besloten dat ik niets meer mocht posten.
Ik denk dat de Salt-section door mij is ontstaan, ook niet echt iets om trots op te zijn eigenlijk, haha. Het is allemaal ontstaan door verschillende internet ruzies met Sebas en Jascha. Internet is gewoon erg makkelijk om onzinnige dingen te typen maar tegenwoordig heeft iedereen wel geleerd alles op bmxigans met een korreltje zout te nemen.

Als schoonmaakhulpje in WOODWARD heb je een beste tricklist ontwikkeld, hoe is het daar nou? is het echt zo vet als iedereen denkt?
Woodward is een plek waar de meeste bmxers ooit wel een keer wilt zijn geweest. Het is super vaak te zien in verschillende web-edits. Ik had vorig jaar de kans gekregen om erheen te gaan en dat is dus ook gebeurd. Wat iedereen vaak vergeet is dat Woodward in de zomer-maanden een zomer kamp is. Er zijn dus een hoop kinderen van alle soorten actie sporten en gymnastiek.
Om alles goed georganiseerd te houden zijn er een hoop werknemers nodig waaronder ongeveer 30 bmxers. Niveau verschillen zijn vrij groot onder de werknemers omdat er Dew-tour pro's tussen zitten en andere top-talenten vanuit voornamelijk Oost-kust Amerika. s'Avonds na 10 uur moeten de 'kinderen' allemaal richting hun blokhutten. Wij mogen fietsen tot middernacht en vaak gaan we richting de stad rond 11/12 uur.
Woodward ligt vrij ver van de 'bewoonde' wereld dus het is zo'n 45 min. rijden. Altijd leuk om met een groot groep gezellige dingen te gaan doen zoals bioscoop, pizza eten of om 2 uur s'nachts door Walmart rijden op elektro-karretjes. Iedereen is daar super chill en als je flink moeite moet doen voor een 360 maar wel uiteindelijk land dan is iedereen stoked voor je.
Overdag is het zo'n 35 graden dus best warm om veel te fietsen, daarom zijn de meeste goeie sessie's pas later op de dag, zo rond 7 uur. Er wordt niet volop getraind zoals veel mensen denken, maar meer gezamenlijk en op spelenderwijs nieuwe tricks geleerd.


Hoe kan het eigenlijk dat jij nog niet gesponsord bent? Bij wedstrijden doe je het de laatste jaren toch heel goed?
Kennelijk ben ik gewoon niet de juiste persoon om iets te mogen promoten in Nederland! Wedstrijd uitslagen zijn niet zo belangenrijk denk ik.
Contests in Nederland zie ik eigenlijk als een kans om weer met een hoop gasten te kunnen chillen, altijd gezellig!
Ik rij al over een jaar demonstraties voor Skateland en sinds 2010 rij ik voor Sinner Eyewear. Een sponsor moet je nooit gaan zien als iets noodzakelijks vindt ik. Ik fiets nog steeds om dezelfde reden als dat ik begon en dat is puur om het naar me zin te hebben. Een voordeel zou zijn dat ik dan zelf minder geld in me sport hoef te steken en daardoor meer zou kunnen reizen. Gewoon blijven rollen en wie weet komt er ooit wel iets op me pad, zo niet dan ga ik me alsnog flink vermaken!

Tegen wie kijk jij het meest op? Wie is je grote BMX voorbeeld?
Erg lastig om zo even te bedenken, ik raak het meest gemotiveerd van alle rijders hier in Nederland. Een goeie sessie waarin mensen flink fietsen/lachen is een ideaal beeld. Ik zie hier in Nederland Nicky en Anel als me grootste voorbeelden.
Verders zijn er echt een hoop rijders waar ik tegen op kijk, enorme lijst waaronder Doyle,Wade,Nyquist,Bestwick. Er zijn een aantal rijders die ik persoonlijk ken waarvan ik ze echt te vet vind rijden. Dave Mahoney, Brian Hunt, Drew Bezanson zijn zomaar een greep rijders.
Als je 1 dag iemand anders mocht zijn, wie was dat dan?
Erg lastig, ik zou echt niet kunnen kiezen. Stijn had een erg verantwoord en mooi antwoord hierop, leven in pure armoede om zelf meer te genieten van alles dat je hebt. Mensen nemen veel dingen tegenwoordig te vanzelfsprekend.
Een bijzonder rijk persoon zou bijvoorbeeld het tegenovergestelde zijn, jezelf flink verwennen door de duurste auto's te kopen en alles hebben dat je hartje verlangt. Maar in zo'n positie zou je ook veel kunnen weggeven, iets wat me ook heel mooi lijkt.
Andere opties zouden iemand zijn waar je als klein jongetje van zou dromen, F1 coureur of straaljager piloot, dat soort dingen. Om maar in de bmx-sfeer te blijven zou ik graag een dag Jamie Bestwick willen zijn. Zijn tricklist lijkt eindeloos en hij kan belachelijk hoog airen. Hij is niet alleen een geweldige vert-rijder maar kan ook gigantisch goed fietsen in een skatepark.
Wie zou jij aanwijzen als de nieuwe Stuart? en waarom?
Wat moet ik ook echt met zo'n vraag?! Ik heb echt geen flauw idee! Er is der gelukkig maar 1!

Wat heb jij eigenlijk zien veranderen in het Nederlandse BMX wereldje de afgelopen jaren?
Vroeger had ik altijd wel het gevoel bij een groot bmx familie te horen, iedereen was cool met elkaar, en desondanks wat internet ruzies was het meestal altijd wel genieten. Tegenwoordig lijkt het wel alsof er wat meer groepen ontstaan hier in Nederland, erg zonde. Ik ervaar wel altijd een goeie sfeer als ik in Zeeland ben of op een jam in Brabant/Oost-Nederland.
Omgeving Rotterdam/Amsterdam lijkt er meer gefocusd te worden op beter presteren, vaak ongezellig. Wat wel echt een dik pluspunt is dat er steeds meer gasten beginnen met fietsen! Als ik nu ergens heen ga zie ik meer en meer onbekende gezichten, wel positief voor bmx in Nederland.


Heb je nog plannen dit jaar wat reizen en tricks betreft?
Vorig jaar heb ik echt veel mogen reizen bijvoorbeeld naar Amerika en Australie. Helaas ga ik dat dit jaar niet redden, maar ik heb wel wat gekke ideeen die ik graag zou willen doen. Vaste plannen zijn in elk geval weer zoveel mogelijks jams aanwezig zijn binnen Nederland.
BmxMasters in Keulen wil ik sowieso weer bij zijn, vooraf ga ik waarschijnlijk op een klein roadtripje met Vince Byron in de omgeving. Ik hoop van de zomer weer terug te kunnen gaan naar Woodward en verders zie ik het allemaal nog wel!
Ik bedenk nooit vooraf welke tricks ik wil leren, meestal probeer ik een keer wat uit, lukt het niet dan probeer ik het een volgende keer wel.
Dit jaar wil ik sowieso wel erg graag een 900 landen.

Last but not least: Wil je nog mensen bedanken, uitschelden of iets toewensen?
Alle gasten in Nederland die me afgelopen jaren flink hebben kunnen motiveren. Nederlandse scene blijft nog erg fijn om deel van te zijn. Iedereen met wie ik vaak fiets, Stijn,Anel,Glenn,Nicky. 031 voor de interview. Iedereen die me afgelopen jaren heeft geholpen met van alles en nog wat. Thomas van Bemmelen niet te vergeten haha. Dat is het wel zo'n beetje!