Sunday, February 14, 2010

Stijn Staal .NL

Stijn staal is ons volgende slachtoffer. De verse Vans fietser maakte in Amerika al indruk met zijn webvideo's, maar wij willen nog meer van deze knaap weten. Daarom onderwierpen we hem met nuttige en minder nuttige vragen.


Hee Stijn, je gaat nu al een tijdje mee in de BMX scene en zeker ook op het BMXigans forum(met wat tussenpozen). Wat is er veranderd in de tijd dat jij fietst?

Voor mij zelf is er niks veranderd man, het is nogsteeds hetzelfde, gewoon chille sessies met vrienden, dat is ook echt het enige wat écht telt, er zijn wel echt een hoop rijders bijgekomen, dat vind ik dan wel weer echt vet. Er zijn natuurlijk in het algemeen wel dingen veranderd, mensen rijden nu veel stijlgerichter, met lichtere fietsen, al die shit, maar dat zijn allemaal bijzaken eigenlijk.


Je bent sinds het begin van dit jaar officieel een Vans nl team rijder, hoe heb je dat voor elkaar gebokst? nog meer sponsors op de planning?
Haha, ik heb er zelf niets bijzonders voor gedaan, gewoon lekker rollen, beetje filmen hier en daar. Zo hoort het ook weetje, ik ben niet iemand die een beetje doelloos naar talloze bedrijven gaat zitten mailen voor gratis spullen, als je het verdient dan komt het vanzelf denk ik. Gewoon lekker je eigen ding doen. Ik heb dus ook niks op de planning, zulke dingen kan je ook niet echt plannen denk ik, maar mocht er zich ooit een mogelijkheid voordoen zou dat super sick zijn natuurlijk. Als het komt, dan is het sick, zo niet, maakt het echt niks uit, fietsen blijft fietsen.


Wat hoop je dat 2010 jou gaat brengen, wat staat er in de BMX agenda?
Hopelijk een hoop zon haha, ik ben die sneeuw nu wel zat. Ik ga in elk geval naar Engeland in het voorjaar, naar Leicester, wordt vet. Verder gewoon naar de Masters uiteraard, en hopelijk in de herfstvakantie nog ff een stukje extra zomer pakken in een warm oord, maar dat is allemaal nog niet zeker. Ik hoop wel meer contests te gaan rijden hier en daar, lijkt me wel vet om gewoon een jaar alle mogelijke jams af te goed. Ik heb er in elk geval zin in.



Je bent natuurlijk wereld beroemd van the come up, wanneer kunnen we weer een vette video verwachten?
Hahaha wereldberoemd...denk het nieeeeet haha. Maar goed, ik ben nu bezig met een edit voor Vans, het is echt moeilijk filmen deze winter, we hebben een hoop sneeuw en regen gehad, dus ik wacht gewoon op één perfect fietsweekend, ik heb genoeg dingen die ik nog wil doen, zodra het goed weer is ga ik gewoon gelijk zoveel mogelijk doen haha. Het is nu ook wel ietsje anders voor mij, eerst maakte het me niet uit of er wat minder toffe clips in een edit zaten, maar nu om de een of andere rede toch wel wat meer, ik wil gewoon iets brengen waar ik zelf ook stoked op kan zijn haha.

Vroeger was je een aanvallende poster op bmxigans, wat is er gebeurd? ben je het een beetje ontgroeid?
Pfff ik weet niet, het is gewoon niet echt een bmx forum meer, echt nog maar 10% van alles wat er gepost wordt heeft met fietsen te maken, sommige mensen zitten daar alleen maar om irritant te doen lijkt het soms. Ik heb gewoon leukere dingen te doen dan me ergeren aan een of ander forum haha.

Tegen wie kijk jij het meest op? wie is je grote BMX voorbeeld?

Tja dat is een lastige, ik heb echt heel veel respect voor heel veel mensen, ook gewoon in Nederland. Sowieso heb ik gewoon respect voor mensen die echt hun eigen ding doen, en wie het niet uitmaakt wat anderen er van vinden. Boy vliegt gewoon naar Orlando en huurt een maandje een auto, Rutger Pauw vliegt de hele wereld over. Mark leeft echt het leven zoals hij het zelf wil, Pim bouwt een park samen met zijn vader, Stuart zoekt een baantje in Woodward Camp, en zo kan je gewoon nog wel even doorgaan. Dat zijn gewoon allemaal gasten tegen wie ik op een bepaalde manier opkijk. Maar als het om tricks enzo gaat, dan Garrett Reynolds, hij komt echt uit een gat in New Jersey waar niks te doen is, en nu is hij de beste street rijder van de wereld, dat is gewoon hard. haha.

Als je 1 dag iemand anders mocht zijn, wie was dat dan?
Ik heb niet echt de wens om een dag iemand anders te zijn, maar als het zou moeten zou ik gaan voor iemand in een derde wereld land, zonder huis, zonder eten. Gewoon zodat ik de rest van m'n leven zou weten hoe blij ik mag zijn met alles wat ik hier heb, we klagen hier soms zo veel over dingen waar we eigenlijk niet over mogen zeuren.

Wat haat je het meest aan BMXen en het gebeuren er omheen?
Ik haat bmx niet, ik haat sowieso niet echt snel iets haha. Er zijn altijd wel dingen die minder leuk zijn, maar dat is in elke sport. Ik kan me niet zo snel iets bedenken wat ik echt niet chill vind, misschien dat er steeds meer groepjes lijken te komen. Maar daar hou ik me allemaal niet mee bezig, ik fiets met iedereen die zin heeft om te fietsen, maakt me verder niet uit of je nou street of park bent, of je nou uit 010, 020 of 040 komt, of dat je 14 of 34 bent, we horen allemaal bij elkaar vind ik.

En dan natuurlijk ook, wat geeft jou de liefde voor het fietsen?
Sja, je kan beter vragen "wat niet?", ik vind echt alles aan fietsen leuk, gewoon het gevoel wat je krijgt als je met je vrienden over straat rijdt, dat is gewoon echt te goed, er is denk ik niks wat daar aan kan tippen, gewoon chill met z'n allen van spot naar spot, elkaar een beetje pushen om nieuwe dingen te proberen. Want dat is ook wel iets wat ik echt vet vind aan fietsen, nieuwe dingetjes proberen, ook al is het maar gewoon een zelfde trick op een ander obstakel, dat geeft gewoon echt een goed gevoel. En natuurlijk de opluchting als je iets doet waar je echt al een tijd aan zat te denken, soms denk ik gewoon een week na over 1 railhop of weet ik veel wat, en als je hem dan uiteindelijk
doet is dat echt het beste gevoel wat er is haha.

Tijdens de masters bunnyhopte je ooit op een tafel met groene zeep. wat kunnen we nog meer verwachten van jou de komende jaren, oftewel, wat is je droom?

Haha ja, die tafel was wel een potje sketchy, allemaal schreeuwende dronken Engelsen, good times. Mijn droom is gewoon om lekker veel te blijven fietsen, wat er verder allemaal op m'n pad komt zie ik dan wel. Ik hoop dat ik gezond mag blijven, niet teveel blessures. En ooit hopelijk echt een vette video maken met rijders van Nederlanse bodem, dat is echt het enige wat ik super graag nog zou willen doen. En verder gewoon reizen, ik wil de wereld zien haha, ik ben nog nooit buiten europa geweest, daar moet verandering in komen!



Jij was altijd de straight edge rijder, nog steeds? Houd dat je scherp?

Pfff ik heb geen idee, ik ben ook niet straight edge, ik drink en rook gewoon niet, maar dat label hoef ik niet. Het is gewoon niet mijn ding, maar iedereen moet gewoon doen waar hij zich goed bij voelt. Het enige verschil is dat ik, in tegenstelling tot sommige anderen gewoon in het weekend om 11 uur op m'n fiets zit, terwijl zij nog brak in bed liggen van de cocktails, ahum jonathan jansen...hahahaha. Nee eerlijk, die dingen staan los van elkaar denk ik.

Last but not least, wil je nog mensen bedanken, toespreken, uitschelden of iets toewensen?

Hmm dit is altijd een lastige omdat je altijd mensen en dingen vergeet he haha, sowieso Pim en Paul bij Vans, ik heb echt zin in 2010. Stuart bedankt omdat je me altijd overal mee naar toe neemt. Jona het spijt me dat ik soms 20 tries nodig heb als je iets van me filmt, Rutger Pauw bedankt voor alle goede adviezen, Mark bedankt omdat je er altijd bent om mee te praten, Boy omdat ik weet dat ik welkom bij je ben als ik na Everland niet meer thuis kan komen, Sharvan omdat ie me ophaalt op Rotterdam Centraal zodat ik met korting naar Amsterdam kan. Wijnand voor de motivatie. Robert en Brandon omdat ze me motiveren om ook in Maassluis te fietsen. Haha dit gaat te lang duren, ik wil gewoon al m'n vrienden bedanken omdat ze het fietsen maken tot wat het is, als jullie er niet waren was bmx maar saai. Bedankt!