Monday, April 20, 2009

Gert Nijenhuis interview


Een tijdje geleden werd onze aandacht getrokken door een filmpje van Gert Nijenhuis dat op het internet verscheen. Naar aanleiding van het filmpje hebben we besloten een klein digitaal interview met Gert te doen. Dat interview kun je teruglezen onder het filmpje.



Naam & leeftijd
Gert Nijenhuis, 39 years old. Born on the 4th of July, summer of '69. Something has to be wrong…
Wanneer ben je begonnen met fietsen?
In 1985 met fietscross, 2 jaar KNWU gereden en overgestapt naar bmx Freestyle. Dat verplichte rijden was niks voor mij, ik sprong liever alle dubbels dan dat ik eerste werd.
Hoe zag de scene er destijds uit?
Race was aardig competitief, Freestyle was gewoon Freestyle. Wat wel heel erg cool was dat als je iemand met Vans zag, wist je 100% zeker dat iemand of skater of een bmxer was. Goede onderdelen waren hard te krijgen en je moest of goede kennissen hebben of echt het hele land door en hard op zoek. De huidige generatie heeft het maar makkelijk wat dat betreft, hulde aan het internet.
Hoeveel verschillende generaties zou je zelf zeggen dat je meegemaakt hebt? De populariteit van bmx heeft misschien ook wel eens een dipje gekent?
Ik denk dat ik bijna alle generaties heb meegemaakt, voordat ik een bmx kocht reed ik al jaren op een omgebouwde normale fiets en waren we al altijd aan het springen in het bos. Bmx heeft zeker een dieptepunt gehad, zeker in Nederland. En zeker in Twente, waren misschien een handjevol rijders allen tezamen op een gegeven moment, iedereen kende elkaar gewoon, dat was wel erg tof eigenlijk.
Mensen van heel vroeger die je nog steeds kent, waar je nog mee rijdt?
Jos Wissink en Bjorn Eulink, verder niet veel eigenlijk, was nooit zo heel betrokken bij de scene in Nederland, reed meer in Duitsland. Deed mijn eigen ding.
Hoe komt het dat jij nog steeds fietst, terwijl veel mensen die een al wat hogere leeftijd bereikt hebben afgehaakt zijn?
Bmx en skateboarden zijn voor mij altijd een uitlaatklep en lifesaver geweest. Heb al op een jonge leeftijd de nodige negatieve dingen ervaren in mijn leven en door te bmxen en te skateboarden kon ik dat allemaal van me afzetten. Ik kan me ook nog steeds geen leven voorstellen zonder deze sporten en lifesytle omdat ik me er gewoon jong door voel, afgezien van blessuretijd dan. Ik kan zelfs wat nieuws melden hier nu ik hier toch de gelegenheid heb. Ik ben momenteel bezig een nieuw merk te starten, in de planning staan frames, voorvorken, sturen en merchandise. Prototypes worden dit jaar nog getest.
Wat zijn jouw standpunten met betrekking tot de hedendaagse bmx-scene (denk aan de trends, het internet, gezelligheid). Wat is er anders als vroeger?
Ik vind de scene wel oké hoe hij is alleen word er wel veel gezeurd onderling, maar dat komt omdat de scene steeds groter word en mensen geneigd zijn groepen te gaan vormen omdat bepaalde mensen altijd samen rijden. Dat was vroeger echt anders, toen was je allang blij dat er iemand ergens kwam opdraven om mee te kunnen rijden.
Wat ik wel positief vind is dat het niveau aardig opgekrikt is hier in Nederland de laatste jaren. Verder vind ik het wel jammer dat sommige mensen er een soort van competitie van maken en dat bepaalde truukjes helemaal in zijn. Kom op mensen; rijd voor je eigen plezier, want daar gaat het uiteindelijk toch om?
Een andere erg positieve ontwikkeling vind ik dat er steeds meer meer bmxers hier in Hengelo komen! Vaak word ik ook gebeld door hun of ik zin heb om ergens mee te gaan rijden, dat respecteer ik echt!
Toch is het jammer om te zien dat maar een handjevol mensen staat voor wat ze zeggen en bijvoorbeeld niet aan de trails willen helpen, maar wel er rijden. Of nog erger; met een paar man 20 uur aan de trails werken en dat iemand vervolgens in z'n eentje in 4 minuten de toppen eraf schept, omdat hij alles te steil vindt en anders niet kan rijden.
Mijn motto is "NO DIGGING, NO RIDING", dus bij deze!
Hoe lang zie je jezelf nog fietsen?
Tot mijn lichaam het echt niet meer aankan. Ik heb momenteel weer echt veel zin om te rijden en hoop dat dat nog een paar jaar mag duren. Ben sinds kort ook weer aan het fietscrossen om mijn conditie wat meer op peil te brengen, en nog steeds spring ik liever dan dat ik eerste word! Ik vind het wel grappig dat veel mensen me zien als 'grandpa bmx'. Maar er zijn toch echt oudere rijders in Nederland dan ik. Kijk bijvoorbeeld naar Dave to the Resque, Bart de Jong en zo zijn er nog wel een paar op te noemen waar ik de naam helaas van vergeten ben. Ikzelf kijk op naar die mensen en hoop dat ik ook nog zo lang mag blijven rijden. Stay true to your roots and keep riding, always! Before you know you are too old!
Laatste woorden?
Tot slot wil ik nog wat mensen bedanken die het allemaal mogelijk hebben gemaakt dat ik altijd heb kunnen rijden en dat nog steeds doe. Als eerste mijn vader omdat hij vroeger altijd meeging naar races etc. M'n helaas al overleden moeder voor haar steun en toeverlaat als ik weer eens geblesseerd was, r.i.p. ma ik mis je. Paul, Bart en iedereen die meegeholpen hebben aan het opbouwen van een Nederlandse scene en het starten van Fatbmx. Ik ben van mening dat zonder deze site de bmx scene er wereldwijd zelfs anders had uitgezien!
Iedereen die me ooit ergens mee naartoe heeft genomen om te gaan rijden en ik welkom was om te slapen bijvoorbeeld Herve Felker, Jose Donoso, Jos Wissink, Dave to the Resque, Bjorn Eulink, Fam. Krul en Fam. Planting om er maar een paar te noemen!
Verder iedereen waar ik ooit een goede sessie mee heb gehad, en dat zijn er heel wat wereldwijd. Helmi Eshuis wil ik ook bedanken voor het brengen van de nodige postiviteit in mijn leven. En als laatste natuurlijk 031 voor dit interview!
Tot snel op een of andere jam of contest.



Foto: Carsten Hensch
Interview: Brendan Oerlemans