Monday, January 24, 2011

Casper Hoedemakers in Funbox

Casper Hoedemakers was zo'n tien jaar geleden één van de meest vooraanstaande bmx'ers van Nederland. Het toen nog bestaande Funbox Magazine legde destijds een interview met hem af. Veel dingen die hij zegt zijn nog steeds van toepassing én hij levert een legitiem excuus aan voor al de brakeless nibblers van heden ten dage. Michael stuurde samen met dit interview nog een aantal interessante teksten op uit zijn knipsel-collectie. Verwacht binnenkort dus meer van vroeger! De tekst heb ik met ORC (automatische tekst herkenning) uit een scan gehaald, excuses voor kleine foutjes!

2001 Hulsbeek BMXBQ Jam - Casper Hoedemakers Crankflip
Update: Jos Wissink liet weten dat hij nog een aantal extra foto's heeft van Casper (en meer), check het uit in dit facebook-album. Of je vriendjes met Jos moet zijn om dat te kunnen checken weet ik eerlijk gezegd niet.

Casper is een geëmigreerde Limburger die nu al een tijdje in Rotterdam woont en rijdt. Hij rijdt veel street, heeft zich in korte tijd veel tricks meester gemaakt en studeert daar naast ook nog. Interview met een man zonder remmen...

Rider Facts
Nickname: Oscar
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 21 jaar
Fiets: Hoffman Deebo

FB: Is er in Rotterdam genoeg om te fietsen?
CH: Absoluut, in Rotterdam is het prima street rijden. Van alle plaatsen in Nederland zijn hier de beste spots, vind ik. Het ligt aan je eigen creativiteit, iedereen ziet andere dingen als hij street rijdt. In feite heb je niet zoveel nodig. De kunst is om van niets, iets te maken. Toen ik voor het eerst in een video iemand een tailwhip
van een trap zag doen, wist ik niet wat ik zag. Mensen die zeggen "in mijn stad zijn geen streetspots" hebben niet de juiste instelling.


FB: Hoe ga je te werk als je op zoek bent naar lets om te "shredden" als je door de straten fietst?
CH: Ik rijd vooral in het centrum van Rotterdam, daar heb je veel verschillende dingen dicht bij elkaar zoals wallrides, curbs, rails en zo. Soms, als ik in het centrum niet kan rijden, ga ik ook wel eens naar afgelegen
stukken van de stad. Beveiligingsbeambten doen overdag vaak moeilijker dan 's avonds.

FB: Je rijdt het meeste street, wat rijd je daarnaast nog?
CH: Dirt, er zijn trails in Capelle. En als we met z'n allen naar een skatepark gaan rijd ik ook ramps.

FB: Met wie rijd je zoal?
CH: Randy Nieuwkerk en de andere jongens uit Alphen, team BBQ uit Utrecht en Rutger Pauw en Mario.



FB: Wat vind je In Nederland de beste plek om te rijden?
CH: Voor street Rotterdam, voor dirt op dit moment Rijswijk en voor ramps Utrecht Griftpark.

FB: Wat vind je van de Nederlandse freestyle scene?
CH: Heel relaxed. De meeste mensen kennen elkaar omdat er in Nederland zo weinig BMX-ers zijn. Ik denk dat er daarom ook niet de vibe is tussen old school en new school zoals je dat soms merkt in Duitsland of
Engeland. Ik denk dat we het heel goed hebben in Nederland wat betreft BMX.

FB: Je rijdt op een Hoffman bike, is het merk waar je op rijdt belangrijk voor je?
CH: Niet echt, al ben ik wel meer na gaan denken over waar ik mijn geld aan uitgeef. Als ik nu onderdelen of zo koop, vind ik het wel belangrijk dat ik achter het bedrijf sta dat het product maakt. Dat is de enige manier om je mening te laten weten.

FB: Wat gaat het meest kapot aan je fiets?
CH: Grips en pedalen. Met grips doe ik ongeveer drie weken en met pedalen ongeveer twee maanden.

FB: Verklaar het rijden zonder remmen...
CH: Ik doe een hoop barspin truukjes, vooral als ik street rij. Als ik bijvoorbeeld een barspin van de trap af doe, land ik best hard. Ik heb al zo vaak mijn handen gekneusd doordat mijn rem in de weg zat, dat ik 'm er
maar af gehaald heb. Remmen werken mij meer tegen dan mee.

Dit interview is nog steeds eigendom van Funbox Magazine.