Tuesday, March 16, 2010

Roy van Kempen.NL + exclusive 031 edit


Eerder beloofde wij eerst Daniel aan jullie, maar als je zo'n mooi aanbod krijgt mag er wel eens wat gewijzigd worden. Roy van Kempen, die ons vanaf day one support, stuurde ons zijn .NL inclusief een webvideo die hij speciaal voor 031BMX heeft geschoten. Zo zien we het graag.Geniet van het interview en een mietsers filmpje.

1:Opeens was Roy daar, keihard, dailed, vette tricks! maar je fietst al een hele lange tijd, waar was voor jou echt de doorbraak?

Mmm lastig, Ik denk de video die ik twee zomers terug had gemaakt met Tom Lammerse: KLIK. Dit was overigens ook de video die ik later naar United had gestuurd als sponsor video.

Voor de rest woonde ik in Oegstgeest mijn hele leven. Dit is een klein kakkersdorp waar iedereen op hockey zit of op cricket. Ik fietste daar altijd in mijn homeparkje met Guido en Tom. In die tijd was ik nog niet echt van het reizen naar andere steden, alleen skateland soms. Nu woon ik al 2 jaar op kamers in Amsterdam. Dat was best een grote stap vooruit. Ik had meer spots en riders om mee te fietsen.

Toen gingen tom en ik ook nog vorige zomer naar Barcelona. Daar hebben we in 6 dagen een edit van 4 minuten in elkaar weten te zetten. Deze edit is enorm goed ontvangen. Niet alleen in Nederland maar ook internationaal.



2: Je was en bent altijd heel gedreven bezig om dingen voor bmx in nederland te regelen, wat was je hoogtepunt? en wat kunnen we nog van jou verwachten?

Mijn hoogtepunt was het organiseren van scholarsession in Heerlen. Ik en nog 4 studenten moesten alles organiseren als een schoolopdracht. We hadden sponsoren (carhartt, soulcycle en de HvA), geluidsinstalatie, DJ King Koen, posters+flyers en een dope afterparty. Het was uiteindelijk een gezellig event geworden. Door alle druk die op mij stond had ik na het evenement een linkerzijdse gezichtsverlamming opgelopen. Dit was gelukkig te verhelpen met een antibiotica.

Wat men nog kan verwachten? Ik loop nu een half jaar stage bij Newbreeders. Ten eerste ga ik straks overal in Nederland zijn om spots toe te voegen. Meer info komt later op 031bmx te staan. Ook hoop ik met Newbreeders nog een heel cool street event te organiseren. Ik heb zat ideeën samen met Mark en Oran dus dat moet helemaal goed komen!

3: natuurlijk kennen wij je ook als vakkenvuller van soulcycle, hoe ben je daar terecht gekomen? bevalt het daar?

Bij SoulCyle ben ik wel op een bizarre manier terecht gekomen. Ik wilde dolgraag fietsen maar ik kon geen goede shop vinden met mooie BMX fietsjes. Uiteindelijk had ik een fietsenwinkel in Leiden die een mooie chrome ‘streetmachine’ verkocht. Deze was ongeveer 375 Gulden. Ik vertelde het aan mijn moeder en die zei dat ik er zelf voor moest gaan sparen. Ik was druk aan het sparen voor mijn streetmachine tot mijn zus opeens kwam met, ik ken een student die een BMX winkel heeft in Amsterdam onder hun studentenhuis. Ik dacht ja hoor tuurlijk hoe moet jij weten wat een bmx is. Toch nam ik even de moeite om langs te gaan. Toen ik er aankwam kon ik me ogen niet geloven! In de kelder onder een studentenhuis stonden: 6 eastern bikes, 3 primo pro wielen, pedalen, eendelige cranks een bank, tv en de DJ set van King Koen. Ik nam een flyer mee en op mijn verjaardag kreeg ik mijn eerste BMX.

Ik bleef heel goed contact houden met Koen en Michiel ( mailtjes sturen als ik weer 5 cm hoger had gebunnyhopt). Toen ging mijn zus wielrennen met Koen. Koen had een werknemer nodig en vroeg mijn zus of ik dat leuk zou vinden. Ik zei mijn pizza baantje gedag en ben meteen op dinsdag in de winkel gaan staat. het is AWESOME!! Ik kom in contact met de Nederlandse scene en ik krijg enorm veel van Soul Cycle. Zonder Soul Cycle was ik nooit zover gekomen in mijn BMX leven!!

4: is het waar dat jij vroeger de kleuren van je kleding matchte bij je de kleuren van je fiets?

Hahahaha sowieso!! 2008 was het jaar van de gekleurde broeken haha! Maarja helaas gaat ook die fashion voorbij en waag ik mij weer aan simpel zwart of jeans haha!

5: je rijdt als enige in nl voor united, hoe ben je daar terecht gekomen? hoe bevalt het? wat levert het op?

United is super!! Wat ik al had verteld, ik keek eerst naar de merken die Soul Cycle distribueerde. Ik zag United en ik vond het echt een dope merk. Ik kreeg een mail terug dat ik in het world team kon als Koen het goedkeurde. Die dag was een dag om nooit te vergeten! Het bevalt mij echt goed! Maar in 2010 word het allemaal nog beter!! Stay tuned voor de zomer!!


6: tegen wie kijk jij het meest op? wie is je grote BMX voorbeeld?

In Nederland, Mark Vos. Steeds als ik met hem rij inspireert hij mij weer! Niet alleen om de sicke wallrides, gaps en andere tricks maar ook gewoon om de persoon Mark Vos. Hij laat mij vaak dingen zien vanuit een ander denkbeeld, dat is wel eens goed voor mij.

Internationaal stipt op 1 Kevin Kiraly. Wat ik het vetste aan hem vind is dat hij zijn rijden inspireert op skateboarden. Ik heb hiervoor twee jaar geskateboard dus ik doe precies hetzelfde. Een 360 flip is een whip en een kickflip is een barspin. Ik kan ook echt stoked worden om te fietsen na het zien van een goede skateboard video. De video die ik nu dope vind is Lakai fully flared check de link hier: Google Video

Kevin Kiraly is ook goede vriendjes met Garrett Reynolds dus dan weet je wel hoe laat het is! Ga na het lezen van dit interview naar vitalbmx.com en zoek bij video’s op Kevin Kiraly en ik weet zeker dat je zin hebt op te rijden, haha.

7: als je 1 dag iemand anders mocht zijn, wie was dat dan?

Haha altijd als deze vraag komt krijg je vaak Jamie Bestwick als antwoord! Ik heb geen idee eigenlijk wie ik wil zijn voor een dag. Misschien Corey Martinez puur om te kijken hoe het leven is als je als BMXer kan leven van je sport.


8: wat heb jij in positieve zin zien veranderen in BMX in nederland de afgelopen jaren? en natuurlijk ook in negatieve zin?

Het niveau gaat echt ongelofelijk snel omhoog! Dat is echt geweldig om te zien. Steeds meer kids kopen complete bikes en zien hoe vet BMX eigenlijk is! Ook is het goed om te zien dat steeds meer bedrijven zich interesseren in BMX. Skull candy, Disney XD en ik heb vorige week een tv commercial voor MC Donalds moeten doen, haha!

Negatieve dingen die zijn veranderd vind ik moeilijk. Uiteraard word er veel onzin vertelt over iedereen, maar daar moet men zich maar niks van aantrekken. Iedereen ziet de sport in een ander opzicht en iedereen heeft daar een eigen mening over.


9:We zien jou vaak enorm fanatiek fietsen, ik kan me voorstellen dat mensen zich dan afvragen of je er wel lol in hebt. Wat is bij jou de liefde voor het fietsen?

BMX is alles voor mij. Ik ben ermee begonnen toen ik 14 was en sindsdien is het mijn leven. Het is over gegaan van hobby naar sport naar topsport. Ik heb mijn opleiding ook aan BMX weten te koppelen. Ik zit nu namelijk in het derde jaar van Sport Management en Ondernemen in Amsterdam.

Ik kom zelf uit een redelijk prestatiegerichte familie, mijn moeder was wereldkampioen cross hardlopen 50+ en mijn zus werkt voor de VN in New York. Ik heb deze eigenschap denk ik overgenomen, haha. Ik weet dat veel mensen BMX niet als een topsport zien en ook niet het woord trainen willen gebruiken maar ik gebruik deze termen regelmatig. Dit betekent absoluut niet dat ik er geen lol in heb! Ik rij erg gedreven omdat ik elke keer wil zien waar mijn grenzen liggen. Ook is mijn doelstelling om in 2 jaar in het United pro team te komen. Dit is een hoog gegrepen doelstelling maar ik heb er vertrouwen in! Ook het reizen, nieuwe mensen leren kennen en alles anders bekijken bereik je met BMX! Een video die mij nog steeds inspireert is ‘another perspective’: http://www.youtube.com/watch?v=4GbuAeOdoq4


10: Hoe gaat het eigenlijk met je bedrijfje owl clothing?

Ik heb geleerd dat als je een eigen bedrijf begint, je er met de volle 100% voor in moet zetten. Precies toen Tom en ik met owl-bmx begonnen kwam United op mijn pad ik heb daarom voor United gekozen en zo deed Tom. Hij vond het leuker om mij te helpen met filmen en foto’s dan het drukken van T-shirts. Ik laat hierbij daarom ook weten dat Owl-bmx officieel even uit de running ligt. Uiteraard hebben we alle zeefdruk spullen nog thuis liggen. Daarom gaan we misschien nog wel eens met 031BMX, Soul Cycle en/of New Breeders shirtjes drukken, wie weet!


11: Heb je behalve united nog meer sponsors eigenlijk?

Mijn sponsoren op het moment zijn: United bike co. en Skull Candy. Toch vind ik Soul Cycle/SC distribtuion ook als een sponsor tellen. Ze doen ongelofelijk veel voor mij!

12: We zijn altijd benieuwd naar footie van jou, wat staat er voor dit jaar op de planning?

Dit jaar word echt AWESOME!! Als het goed is ga ik dit jaar echt een grote stap vooruit qua BMX. Om te beginnen ga ik in de meivakantie met Tom Lammerse naar New York om te fietsen, filmen en mijn zus te bezoeken! Dan in Juli de BMX masters uiteraard! Van 1 tot 15 augustus gaan Tim Janssen, Tom Lammerse en ik naar Barcelona voor 2 weken. In september ga ik eerst naar Interbike om vervolgens sowieso met Jeroen Bouwmeester nog 3 weken California eraan vast te plakken. Ook wil ik nog naar Hastings naar 4down distribution/United bike co. en als laatste meedoen aan simpel session in Estland! Uiteraard naast die trips nog veel meer web edits en foto’s!

13: last but not least, wil je nog mensen bedanken, toespreken, uitschelden of iets toewensen?

Ten eerst wil ik mijn familie bedanken met het steunen in mijn sport al moet mijn pa er nog even achterkomen dat BMX anders is dan mountainbiken. Ook wil ik Tom Lammerse bedanken voor het maken van al mijn AWESOME web edits/foto’s. Er volgen er sowieso nog veel meer met als eerste een nieuwe SC distribution/everland edit! Ook Guido Verschoor en Tim Janssen voor het fietsen in O-town en het rijden naar jams! Wim Jan mijn huisgenoot!!

Dean Hearne en Ian Morris van United bike co. Koen de Groot, werkgever/manager hahaha, bedankt voor alles wat je tot nu toe heb geregeld en gaat regelen! Sowieso al mijn collega’s bij Soul Cycle! Robert Schreudel bij Thrill-seeker voor Skull Candy. Michiel Verberg van Newbreeders.

Uiteraard het gene wat mij enorm inspireert de hele Nederlandse scene! Van mensen met wie ik vaak rij tot alle kleine bazen die zijn begonnen aan een leven vol BMX!!

De zomer word VOLLL CHILLL!!!!