Wednesday, January 27, 2010

Bart de Jong.NL

Wij merken dat er honger is naar nog zo'n fijn, verfrissend en verhelderend interviewtje met een van jullie BMX helden. En daarom is vandaag de baas van BMX over de hele wereld aan de beurt, handen suzammen fur ihren collega BART DE JONG!



Naam: Bart de Jong
leeftijd: 30-3-1969
woonplaats: Helmond



We kennen jou als de man achter Fatbmx, geef ons eens een korte geschiedenisles, hoe is het allemaal begonnen?
Het is allemaal begonnen als een geintje. Er was in Nederland een BMX blad genaamd BMX TrickX. We vonden op een gegeven moment dat de Nederlandse BMX Freestyle scene te weinig aandacht kreeg en hebben toen een ‘zine gemaakt met de naam: Freestylers Against Trickx (FAT). Het ging dus tegen dat
andere blad in. Het was allemaal erg lachen en na het nul nummer werd er van alle kanten geroepen om er mee verder te gaan. Uiteindelijk zijn er 34 nummers verschenen die ook allemaal op de FATBMX.com website staan onder FAT ‘zines. Toen ik in 1996 een baan aangeboden kreeg bij GT Bicycles Europe in Belgie was het niet meer mogelijk om door te gaan met het blad omdat ik het te druk had. Ik wilde al die tijd nog een laatste boekje maken dus was hier en daar al wat aan het schrijven maar het bleef maar liggen. Het internet was toen nog heel erg nieuw en ik had daar ook weinig verstand van. Via het werk bij GT zat ik wel regelmatig op het WWW en op een dag zei Jos Wissink dat we FATBMX maar op het internet moesten gaan doen. Dat was in 1998 geloof ik. Ik stuurde al wat ik verzameld had naar Jos en binnen enkele dagen stond er iets online. Dat was het begin van “Freestylers Against Trickx” op het internet.

Je fiets zelf ook nog regelmatig, wat is de grootste verandering in al die jaren?
Ik zie niet zoveel verschil om eerlijk te zijn. Kom net terug van de pump track die ik vorig weekend heb aangelegd samen met de graaf machinist. Er waren 10 kinderen aan het fietsen in de modder, net zoals Paul en ik dat 35 jaar geleden ook deden. Ik heb altijd plezier gehad waar of wat ik ook reed. De ene keer was dat meer street, de andere keer meer dirt. Als er dan ergens een miniramp was, dan reed ik die. De sessions zijn nu misschien niet meer zo lang en frequent, maar het plezier is er nog altijd.

We zien jou te vaak met bmxhelden op party foto's staan, ben je nog wel eens thuis?
Dat valt allemaal goed mee. Ben zo’n 20-25 weekenden per jaar betrokken bij een BMX evenement, maar dat is al heel lang zo, in ieder geval vanaf 1990. Ik werk van thuis uit dus ben door de week dan thuis als er geen evenement is. Dat heeft ook weer zijn voordelen. Als ik lange tijd thuis ben dan kijk ik wel weer extra uit naar een evenement. Het is een goede mix. Ben graag thuis, maar ben ook graag on the road.

Wat denk jij dat er nog gaat veranderen in BMX in nederland
Ik hoop dat het gewoon door blijft groeien zonder dat er echt groepjes ontstaan die tegen elkaar gaan werken. Hoe harder BMX groeit, hoe moeilijker dat wordt. Ik denk dat er steeds meer spots zullen komen omdat steeds meer gemeenten inzien dat de jeugd moet bewegen, en dat ze niet allemaal op voetbal willen. Met een beetje inzet is een dirt spot zo gerealiseerd. Welke gemeente heeft nou niet zo’n pre-fab miniramp en wat street ramps? Met een beetje begeleiding en advies zou dit geld veel beter besteed zijn geweest. Dat is de volgende stap. Het is aan de rijders om dingen beter te maken, dat komt de scene ten goede.

Met fatbmx zet je nederland op de kaart, wat is je grootste drijfveer om met fat door te gaan?
Ik vind het gewoon lachen dat de FATBMX site 10.000 visits per dag heeft en dat dat dan gewoon vanaf een huisje in Helmond komt. De grootste oplage van FAT-‘zine was 125 kopieėn, en we bereiken nu meer dan 200.000 bezoekers per maand. Ik moet zeggen dat het kijken naar de bezoekersaantallen een goede motivatie is, maar ook de promotie van BMX.

Hoe had BMX in nederland er uit gezien als jij en Paul er niet waren geweest?
Misschien was het dan wel dood geweest. Het fietscross gedeelte had altijd bestaan en er zouden natuurlijk hier en daar individuen geweest zijn die zich met BMX Freestyle bezig hadden gehouden maar ik geloof wel dat we door het organiseren van jams en wedstrijden, het reizen naar buitenlandse wedstrijden en dan ook nog het uitbrengen van FAT-‘zine wel degelijk iets bijgedragen hebben aan de Nederlandse BMX scene.

Wat zou je graag terug willen draaien?
Niets. Nergens spijt van. Soms gaan dingen niet altijd zoals je gewenst had maar daar leer je dan weer van.

Wat geeft jou de liefde voor het fietsen?
De vrijheid van; niets moet, alles mag. Ik ben via de Gemeente Helmond bezig met een cursus “Samen Blijven Sporten” wat eigenlijk gaat over raddraaiers bij een vereniging die de boel verzieken. Nu vind ik in BMX
heel veel raddraaiers, maar die gaan allemaal hun eigen weg maar kunnen toch goed samen door de bocht.
Bij een vereniging moet je op tijd zijn voor de trainingen, moet je dit, moet je dat. Je laat je door de trainer afkafferen en dan gaat het in de (bijv. voetbal) wedstrijd alsnog mis omdat de eigen keeper 1 blunder maakt. BMX is zo anders dan dat. Hoe meer je fietst, hoe beter je wordt. Hoe verder je pushed, hoe meer tricks je leert. Je kunt dat tempo zelf bepalen. De sfeer om dat samen met andere rijders te bereiken is zo veel beter als in een vereniging meespelen. Het reizen, nieuwe spots ontdekken, soortgelijke jongens treffen overal ter wereld, het zijn allemaal dingen die me al 30 jaar op de BMX fiets houden.



Zie je thecomeupbmx als concurrentie?
Nee, niet echt. Ik heb van niemand druk, ik leg alleen druk op mezelf om de site up to date te houden. De sponsors die we hebben steunen de site omdat ze weten waar het voor staat. We willen BMX promoten en beter maken en bereiken op deze manier nu eenmaal veel mensen die op hun beurt weer de sponsors kunnen steunen. Ook is er geen druk van abonnees want het kijken naar FATBMX is gewoon gratis. Als iets je niet bevalt, dan sla je het gewoon over. Vind je de site gewoon slecht, dan kom je gewoon niet meer terug. Twee weekjes zonder internet op het strand vertoeven zit er echter niet meer in….

Wie is/zijn volgens jou het grootste nederlandse talent(en)?
Ik vind het cool om te zien dat veel rijders steeds beter worden. Er zijn veel verschillende aspecten in BMX. Ik vind dat een rijder als Pim van den Bos zeker iemand is die de tricks erg hard pushed of gepushed heeft.
Anderen, zoals Mark Vos hebben op street flink wat laten zien. Virgil heeft weer meer stijl, zo draagt iedereen zijn steentje bij. Gewoon lekker blijven fietsen iedereen.

Zou fatbmx als magazine rendabel zijn, nu bmx in nederland keihard aan het groeien is, en zou je dat weer willen?
Nee, absoluut niet. Ik denk niet dat het rendabel is, en nee, ik heb er ook geen zin in. Ik zie eerlijk gezegd ook niet de toegevoegde waarde om juist nu een blad te maken. Alles kun je vinden op het internet en
binnenkort heeft ook iedereen internet toegang op zijn telefoon, op het werk, op school en/of thuis.

Wat doe je eigenlijk buiten fatbmx om?
Ik heb een eigen bedrijf genaamd European BMX Connection (EBC). Onder die noemer jureer ik bij wedstrijden, verkoop ik foto’s en schrijf ik verslagen voor bladen, laat me inhuren als consultant op BMX gebied, etc.

Mirra Bike co. is bijvoorbeeld een klant van me. Voor dat bedrijf doe ik de website updates, beantwoord ik de mail (info@mirrabikeco.com), zorg dat de Europese Mirraco rijders niets te kort komen, werk ik samen met de BMX bladen in Europa, ondersteun ik de Mirraco distributeurs, ben aanwezig op fiets beursen, zorg voor de team rijders op de wedstrijden, kijk of er talent is, onderhoud de Mirraco Myspace pagina, de Mirraco profile op VitalBMX en ook de Mirraco Twitter. Geef ook feedback van de Europese BMX scene aan Mirraco zodat ze verder kijken dan California alleen.

De verouderde website is nog steeds actief. Voor geļnteresseerden: www.europeanbmxconnection.com



Last but not least, wil je nog mensen bedanken, toespreken, uitschelden of iets toewensen?
Dank aan 031 voor dit interview en de ondersteuning aan de Nederlandse scene. Volhouden zo. Verder aan de vrouw en de kids, Paul en zijn gezin, pa en ma voor de ondersteuning al deze jaren. Jos Wissink zeker en vast, super gast. Verder de EBC klanten en FATBMX sponsoren. Killer. Iedereen die iets onderneemt, van het maken van ramps en dirt jumps tot het organiseren van BMX jams. Tenslotte iedereen die plezier heeft in het fietsen en alles er omheen. Het leven is te kort, pluk de dag.